Ny butik: hvordan skal den indrettes?

Når man først har fundet ud af, hvad man skal sælge i sin nye butik, skal man have styr på, hvordan den skal indrettes. Der er nemlig mange forskellige måder, hvorpå man kan fremstille en butik. Skal den se billig ud og have gode tilbud eller går man efter et mere eksklusivt look, hvor det ikke er til at gennemskue, hvad priserne er før man står ved kassen. Ja det er jo vidt forskelligt. Her er et par tips til at indrette nogle forskellige butikker.

Fast-food biksen

Når det kommer til mad er der ofte er par ting, der skal overholdes. En af dem er, at det skal se rent ud. Gør det ikke det kommer man ikke til at få kunder. Der er dog en fin balance mellem, at det skal se rent ud men stadig billigt. Det kan det kun komme til at gør, hvis man finder en god ordning mellem farve og rene flader. Nogen som er rigtig gode til det er giganten McDonalds – især i Danmark. Den gule farve symboliserer prisen, men der er stadig rent, da man konstant sørger for at rengøre stedet. En anden ting som fastfood-kæden gør, er at have åbne køkkener. De åbne køkkener har de for at vise renligheden i restauranten.

 

Smykkeforretningen

Skal man sætte en smykkebutik vil man ofte gøre den så ren som mulig. I den sammenhæng kan man bruge marmor eller et materiale til skamler eller borde. På den måder reklamerer man for sin produkter med stil. Kunden tror samtidigt, at man sælger dyre smykker i god kvalitet. Det fortæller altså rigtig meget, hvordan man viser sin butik frem. Hvis man derimod indretter butikkerne med store skåle, hvori der ligger en blanding af en masse smykker osv. viser man sig frem, som en butik af en helt anden kaliber. Her forventer man, som kunde, at finde billige smykker i dårlig kvalitet. Endvidere bør man adskille sine smykker mest muligt, hvis man vil skabe en eksklusiv effekt, da mere luft i mellem produkterne vidner om dyre sager.

 

Tøjbutik

Lidt ligesom med smykkeforretningen forventer man, at en tøjbutik med kvalitetstøj er indrettet med bedre materialer og plads mellem produkterne. Man kan forestille sig, at man her vil gå op i den mindste detalje for at fremstå bedre. Linoleumsgulv, træmøbler og god belysning. En masse ting der kan skabe en eksklusiv og dyr stemning. Ved dyre mærker har de rigtig godt styr på det og det kan duftes og ses. Medarbejdende er ofte rundt med parfume for, at få det til at dufte godt og dyrt. Derimod kan man også få mange kunder ved at få en butik til at se hyggelig og tilgængelig ud. Det oplever man ofte ved genbrugsbutikker eller lign., hvor man kan købe tøj til billige penge og hvor udvalget er større.